Verdubbel je omzet in 2020 – Deel 1
Verdubbel je omzet binnen 12 maanden!
Je omzet een boost geven kan altijd, ongeacht in welke branche of bedrijfstak je actief bent. Dit geldt nog eens extra voor lokaal opererende bedrijven. Dit is het eerste deel van een tweedelige artikel waarin ik mijn beste tips deel waarmee je jouw bedrijf in 2020 die belangrijke boost kunt geven.
Wil je weten hoe je jouw omzet binnen 12 maanden kan verdubbelden of verdrievoudigen?
Lees dan verder…
Partners
Zoek partners om mee samen te werken. Het maakt niet uit in welke branche je zit, je kunt altijd de ‘juiste’ partners vinden om een win-win situatie te creëren. Ik bedoel niet dat je moet gaan partneren met mensen die precies dezelfde diensten/producten als jij verkopen (al ben ik persoonlijk iemand die dit wel zou doen omdat ik niet in concurrentie gelooft), maar partneren met bedrijven/mensen die in een andere branche zitten, maar dezelfde doelgroep als jij hebben.
Stel je hebt een kledingbedrijf voor de doelgroep; mannen tussen 25 en 35 jaar oud, die graag sporten. Zoek partnerschap bij bijvoorbeeld sportscholen, fotografen, cafés, kortom, bedrijven die belang hebben bij dezelfde doelgroep. Zo zitten jullie elkaar niet in de weg, maar kunnen jullie elkaar als steunpilaren gebruiken om te groeien. SAMEN STA JE STERKER!
Marketing
Marketing is essentieel voor ieder bedrijf, het is dé manier om jouw visie te communiceren met je klanten, en potentiële klanten te laten zien dat je bestaat. Nadat je je marketingstrategie gecreëerd hebt, is het tijd om te kiezen welke tools je gaat gebruiken voor het implementatie ervan.
Ik maak gebruik van marketing tools zoals:
- TikTok
- Messenger
- Google My Business
- Mailchimp
- Google Drive
Bij het maken van een keuze over welke tool je moet gebruiken, moet je goed onderzoeken waar je doelgroep zich bevindt. Social Media is tegenwoordig de meest goedkope, efficiënte en effectieve manier om jouw marketingstrategie toe te passen, vergeleken met de oudere marketingkanalen zoals krant, tv en radio.
Een fout die ik vaak zie bij andere bedrijven is dat ze NIET-RELEVANTE content plaatsen op Social Media of TE VEEL willen verkopen via e-mail. Als je je afvraagt waarom mensen jou content niet liken of dat mensen niet reageren op jou content, kijk dan eens of je wel MEERWAARDE levert aan je doelgroep!
Bijvoorbeeld, bij het plaatsen van content op Social Media, moet je:
- Interesse opwekken
- Inspelen op de behoefte van je doelgroep
- Een direct doel hebben voor wat je wil bereiken, met het plaatsen van je content
- Stel een vraag of zoek een manier om interactie op te wekken
- Een verhaal vertellen
- Jouw visie delen
Veel bedrijven plaatsen alleen maar foto’s of verhalen van wat ze hebben gedaan. Dat is niet interessant genoeg. Speel in op de behoefte van je doelgroep.
E-mailmarketing
Hou een klanten bestand bij zodat je jouw klanten continu op de hoogte kunt houden over wat er allemaal gebeurt binnen jou bedrijf en/of rondom jouw leven. Denk aan:
- Acties / aanbiedingen
- Nieuws
- Informeren
- Kennis delen
- Vragen stellen
Te veel bedrijven maken geen gebruik van e-mailmarketing, want ze zijn bang dat hun klanten dit als spam zullen ervaren. Klanten die niet willen lezen, zullen zich afmelden voor je nieuwsbrief. En trouwens, als klanten jou email als spam zien betekent dit dat de informatie die je via email stuur NIET RELEVANT is voor je klanten.
Als je waardevolle informatie deelt met je klanten via social media-marketing, dan zullen ze jouw email waarderen en niet als spam zien; net als deze e-mail 😉. Mailchimp is één van de beste platforms voor je e-mailmarketingstrategie.
SMS-marketing
SMS-marketing is een leuke manier om je klanten te herinneren aan bijvoorbeeld hun afspraken, opkomende acties en/of evenementen. Wij leven in het mobiele tijdperk, iedereen heeft zijn/haar telefoon 24/7 op de zak, maak hier daarom gebruik van om met jouw klanten te communiceren.
Start een blog
Start een blog (net als deze 😜) en schrijf waardevolle artikelen. Mensen waarderen het als je hun iets kunt leren, en ze zullen jou tegelijk gaan zien als expert binnen jouw vakgebied. Wat je niet moet gaan doen is over kleding schrijven, terwijl je een café hebt. Het schrijven van artikelen zal misschien 1 uurtje per artikel van jou tijd in beslag nemen, maar op lange termijn zal dit zichzelf terug betalen. Daarnaast kunnen blog-artikelen ervoor zorgen dat je sneller en makkelijker gevonden kan worden via Google SEO.
Gericht Netwerken
Netwerk is zeer belangrijk voor de groei van jouw bedrijf. Wat je moet doen is vrienden maken, want vrienden worden klanten en klanten worden ambassadeurs.
Loop altijd met visitekaartjes rond en deel deze uit, maar niet met de focus om iets te verkopen, maar met de focus om een vriendschap te sluiten. Geef jouw visitekaartjes een doel zodat ze niet zomaar in de prullenbak belanden!
Ga waar jouw doelgroep en/of klanten heen gaan en besteedt geld aan hen als het moet. Stel dat je een restaurant hebt, en je weet dat een groot deel van jouw doelgroep uitgaat in een bepaald café:
- Ga 1 keer per week naar dat café
- Zorg voor interactie met jou (potentiële) klanten
- Besteed geld aan jouw (potentiële) klanten door hen bijvoorbeeld te trakteren
- Laat jouw (potentiële) klanten jou introduceren aan nieuwe mensen
Wanneer ik uit ga, ga ik uit waar het merendeel van mijn klanten uitgaat. Op deze manier pak ik 2 vliegen in 1 klap: Ik geniet van mijn avondje uit, en ik geef mijn klanten wat terug (door hen te trakteren). Deze actie heeft een zeer positieve invloed gehad op mijn klantenbestand.
Wees niet bang om geld uit te geven aan jouw klanten, je verdient het ALTIJD weer terug.
Blijf op de hoogte van trends
Blijf op de hoogte van nieuwe trends en zorg dat je de trend bijhoudt. Ik zie vaak dat mensen niet meegaan met de trend, ik denk wegens angst voor verandering. Als je de trend in jouw branche niet bijhoudt, en je innoveert niet, zal je voor jezelf (onnodige) concurrentie creëren, en die zal jou op de lange termijn verslaan op het slagveld.
Als je een bedrijf hebt en je durft niet te innoveren, dan zijn er genoeg wolven die zullen gaan prooien op jou klanten. En pas op, want…
“De wolf aan de top van de berg is NIET zo hongerig als de wolf die de berg aan het beklimmen is!”
Promotie in publiek
Doe publiekelijke promotie. Organiseer evenementen in publiek zodat je exposure krijgt: meer exposure is vaak ook meer omzet. Soms moet je jezelf voor schut durven zetten om gezien te worden. Wees niet bang, Fuck It, Gewoon Doen!
Waardevol?
Als dit artikel jouw op nieuwe ideeën heeft gebracht om jouw bedrijf (en omzet) een extra boost te geven, laat het mij weten in de reacties. Over een aantal dagen volgt het tweede deel van deze blog met nog meer waardevolle tips over hoe je jouw omzet kunt verdubbelen binnen 12 maanden. Lees ook mijn andere artikel “5 tips om jouw product of dienst opmerkelijk te maken” voor meer tips.
Comments
Waardevolle informatie!
Dank je wel. Ik ben blij om te horen 🙏.
Alweer handige tips toepasbaar voor ieder bedrijf.
Dit artikel staat vol met handige tips. De twee die mij het meest aanspreken zijn samen werken. En uit gaan als marketing strategie
Bedankt voor de tips benieuwd naar deel 2
Thanks voor je reactie. Deel 2 coming soon 😍