Investeren in aandelen voor de lange termijn
6 Fundamenten voor lange termijn investeerders
Wanneer je voor lange termijn gaat investeren in bedrijven met het oog op “value investing”, dan is het een belangrijke zaak om een bedrijf eerst te analyseren vóórdat je er geld in investeert. Een aantal super belangrijke punten waar je naar kunt kijken voordat je een investering doet in een bepaald bedrijf (door aandelen te kopen) noem ik hieronder. Dit zijn géén punten voor speculanten (gokkers), maar voor degenen die op zoek zijn naar waarde.
1) Mission Statement
Wat is de visie van het bedrijf? Waar willen ze naar toe? Hoe willen ze waarde creëren? Wat is de invloed op de maatschappij? Wie zijn de directeuren? Wat is de historie van het managementteam? Door deze vragen te beantwoorden kom je meer te weten over dat bedrijf en kun je beoordelen of het bedrijf bij jou past. Als je in het bedrijf gelooft en je bent ervan overtuigd dat het bestuur kan waarmaken wat ze beloven of willen bereiken, dan kan dit een potentiële investering voor je zijn.
2) Kernactiviteiten
Wat doet het bedrijf precies? Wat verkopen/bieden ze? Hoe speciaal is datgene dat ze aanbieden? Is er behoefte aan? Hoe groot is de markt? Wat is hun Unique Selling Point? Hebben ze patenten? Hebben ze een speciaal intellectueel eigendom? Hoe innovatief is hun product/dienst? Soms hebben we een beeld van een bedrijf en denken we te weten wat een bedrijf doet. Dit beeld is lang niet altijd correct of compleet. Hierom is het belangrijk om bijvoorbeeld jaarverslagen door te nemen om inhoudelijke informatie over een bedrijf te verkrijgen. Op deze manier krijg je een goed en diepgaand beeld van het bedrijf. Als dit beeld positief is, dan word het bedrijf nog interessanter.
3) Kengetallen
Verdiep je in de kengetallen door hun jaar- en kwartaalcijfers te analyseren. Zijn de cijfers positief? Hebben ze het vermogen om crisissen te overleven? Groeit het bedrijf continu? Hoe gezond was het bedrijf de laatste 10 jaren? Er zijn genoeg platformen die de kengetallen aanbieden zodat je ze zelf niet hoeft te berekenen. Maar als je alles in handen wilt hebben, dan kun je de voor jouw belangrijkste kengetallen verzamelen in een excel-bestand en deze bijhouden. Kengetallen geven in één oog opslag een beeld over de financiële toestand en gezondheid van een bedrijf. Als de kengetallen positief zijn dan vormt dit samen met punt 1 en punt 2 een stabiele basis voor een lange termijn investering.
4) Bedrijfswaardering
Bereken de intrinsieke waarde (bedrijfswaarde) van het bedrijf met behulp van de jaarrekening. Er zijn verschillende methoden om de waarde van een beursgenoteerd bedrijf te berekenen zoals onder andere:
- Cash Yield,
- Discounted Owner Earnings,
- Discounted Free Cash Flow,
- EV to EBITDA,
- Benjamin Graham Value,
- Earnings Power Value,
- Roger Montgomery Valuable,
- Net Net Working Capital,
- Net Current Asset Value,
- Net Asset Value,
- Median P/S Value,
- Reversed Discounted Cash Flow
* Voor het gemak van de uitleg:
Koers = marktkapitalisatie / aandeel op de beurs
IWA = intrinsieke waarde / aandeel
Marktkapitalisatie = beurswaarde
Intrinsieke waarde = reële of echte waarde van een bedrijf
Iedere methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, met behulp van google en door een aantal boeken te lezen, kun je leren hoe je iedere methode kunt toepassen in jouw analyse.
Punt 1, 2 en 3 geven jou een helder beeld of een bedrijf een waardevol bedrijf is, op dit moment en in de toekomst. Door het bepalen van de intrinsieke waarde, krijg je een beeld van wat je maximaal zou kunnen betalen voor één aandeel van dat bedrijf. Is de IWA hoger dan de koers, wacht je met kopen. Daalt de koers onder de IWA die je hebt bepaald dan is dit het moment om te investeren.
Hoewel de intrinsieke waarde van een bedrijf niet 100% vast staat, geeft het wel een nauwkeurige indicatie. Hierom is bedrijfswaardering noodzakelijk om de intrinsieke waarde van een bedrijf te bepalen.
5) Veiligheidsmarge
Wanneer je wilt investeren in een bedrijf, is het belangrijk om te weten hoeveel je wilt betalen voor een aandeel in dat bedrijf. Niemand wil namelijk een schoen ter waarde van 100 euro kopen voor 150 euro, maar iedereen zou een schoen van 100 euro voor 50 euro willen kopen. Simpelweg omdat je die 100 euro schoen met 50% korting koopt. Wie houd niet van korting?
Deze korting noemen wij de veiligheidsmarge. Bepaal wat voor veiligheidsmarge je wilt gebruiken vóórdat je een aandeel koopt. In “value investing” wil je als investeerder aandelen in een bedrijf kopen wanneer de koers zakt onder de intrinsieke waarde per aandeel (oftewel IWA), wat je natuurlijk vooraf hebt bepaald. Op deze manier koop je een aandeel van het bedrijf tegen een korting. Afhankelijk van de grootte van een bedrijf (marktkapitaal) kun je alles tussen de 10% en 80% kiezen. Hoe hoger jouw veiligheidsmarge, hoe minder risico je neemt, maar des te minder kansen je vindt op de beurs.
Praktisch voorbeeld:
Stel je hebt de IWA (intrinsieke waarde per aandeel) van bedrijf X berekend en dat is € 10. Jouw veiligheidsmarge is 50%. Dat zou betekenen dat je pas aandelen in dat bedrijf koopt nadat de koers daalt onder € 5,-.
6) Concurrenten
Vergelijk het bedrijf met hun concurrenten. Wat is hun competitieve voordeel? Kunnen ze makkelijk uit de markt geslagen worden door andere partijen die meer cash hebben dan zij? Hoe makkelijk is hun product/dienst te kopiëren door anderen? Wat zijn de kengetallen van de branche in het algemeen?
Het is een hele lijst met vragen die je kunt beantwoorden om een goed beeld van een bedrijf te krijgen. Wanneer je op deze manier een bedrijf analyseert kun je een wel overwogen besluit nemen of je er in wilt investeren. Ten slotte ga je je eigen verdiende geld niet zomaar ergens instoppen. De bedoeling is dat je je geld voor jouw laat werken, zodat het meer waard is. Je wilt hierom investeren in bedrijven die ook daadwerkelijk waardevol zijn en om dit te doen is het belangrijk om de nodige stappen te ondernemen om de kans dat je in een waardevol bedrijf gaat investeren, te vergroten.
En helaas is het zo dat, ook nadat je je aandelen hebt gekocht, het nog niet is gedaan met analyseren. Bedrijven zijn dynamische en organisch, en veranderen continu. Een bedrijf dat vandaag waardevol is, is niet per definitie waardevol over 10 jaar. Dus jaarlijkse analyse is belangrijk. Je zult de bedrijven waar je in investeert moeten blijven volgen door op regelmatige tijden te kijken of je investering nog loopt zoals je had bedacht.
Slot
Dit zijn enkele stappen die jou kunnen helpen om steeds beter te worden in investeren. Deze stappen geven een indicatie van hoe je jouw investeringsbeslissingen kunt benaderen. Begrijp wel dat de beurs instabiel is, waar dagelijks voor miljarden in wordt gespeculeerd. Er bestaat dus niet zoiets als succesgarantie!
Vond je dit artikel waardevol, laat het ons aub weten in een reactie! En help ons meer mensen te bereiken door het te delen op Social Media.
“Price is what you pay, value is what you get.” – Warren Buffett