5 tips om jouw product of dienst opmerkelijk te maken
In de ‘oude economie’ kon je zelfs de meest simpele producten of diensten verkopen met een briljante marketingstrategie. Tegenwoordig, mede dankzij Social Media en de internet-ontwikkelingen, is de concurrentie echter fel en agressief en je doelgroep zo verwend door al de verschillende keuzes en aanbod, dat jouw product opmerkelijk moet zijn om te slagen.
In deze ‘nieuwe economie’ is heel goed zijn niet goed genoeg, want ‘heel goed zijn is al een standaard geworden’. Jouw (potentiële) klanten verwachten het, om deze reden zullen zij in het algemeen niet over jouw product en/of dienst praten als je super goed bent. Dus de grote vragen zijn dus…
Hoe creëer je iets waar mensen over praten? Hoe creëer je een product en/of dienst dat op zichzelf een marketingtool is?
Succesfactoren
Tijdens mijn lezingen vertel ik dat marketing hoogstnoodzakelijk is voor bedrijfsvoering: Business = Marketing! Hoe effectief en succesvol jouw marketingstrategie is, hangt af van 3 factoren. Het is de toepassing van deze 3 factoren in jouw marketingstrategie dat op de lange termijn het succes van jouw bedrijf bepaald. Hieronder omschrijf ik de 3 succes factoren die ieder bedrijf moet implementeren in hun marketingstrategie om te kunnen slagen in de ‘nieuwe economie’:
- Visie; De reden waarom je doet wat je doet.
- Doelgroep; Hoe goed je jouw doelgroep kent en hoe duidelijk je met hen communiceert.
- Opmerkelijk product; Hoe bijzonder en opmerkelijk is jouw product en/of dienst.
Een ‘opmerkelijk’ (bijzonder) product betekent hier: ‘iets waar mensen wel over moeten praten’.
Maak jouw product opmerkelijk
Natuurlijk zijn er ontzettend veel manieren om jouw product opmerkelijk te maken, maar in dit artikel ga ik jou als ondernemer 5 waardevolle tips geven om jouw te helpen in het proces om jouw product opmerkelijk te maken en zo te onderscheiden van je concurrenten.
1. Maak jouw product of dienst extreem
Hiermee bedoel ik dat jouw product of dienst super snel of super traag, super exclusief of super goedkoop, enorm groot of minuscuul klein moet zijn, of super out-of-the box eruit moet zien. Als ik jouw vraag welke kleur een koe heeft, dan zul je al snel bruin of zwart-wit beantwoorden, want zo zien de meeste koeien eruit. Maar wat als ik jouw een paarse koe laat zien? Hier ga je 100% over praten, want dit is opmerkelijk. Je zal nu al snappen waar ik heen ga. Zoek de grenzen en daag jezelf uit om de grenzen van jouw bedrijf te verleggen. Experimenteer met verschillende opties totdat je vindt wat het beste voor jouw bedrijf werkt. In het boek Purple Cow van Seth Godin leer je hoe belangrijk het is om jouw product extreem opmerkelijk te maken.
2. Veilig spelen is een riskante strategie
In deze ‘nieuwe economie’ is de markt, voor de meeste branches, verzadigd. In een verzadigde markt is niet opvallen hetzelfde als compleet onzichtbaar zijn.
Ontwerp jouw product zodanig dat het letterlijk het tegenovergestelde is van alle andere vergelijkbare producten in jouw branche. Dit is de meest efficiënte manier om jouw product te onderscheiden dan die van de concurrent. Sommige mensen zullen jouw out-of-the box product leuk vinden, en sommigen zullen het haten, maar IEDEREEN zal erover gaan praten!
In het boek Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim kun je ontzettend veel voorbeelden vinden en informatie vergaren over hoe je jouw product het tegenovergestelde kan maken, vergeleken met die van je concurrenten.
3. Als iets niet werkt, stop het en ga verder
Wanneer je je realiseert dat jouw product niet opmerkelijk zal worden, stop het onmiddellijk en breng er verandering in.
Waarom?
Wanneer mensen niet gefascineerd zijn door jouw product, zullen ze er niet over praten. Niemand heeft namelijk interesse om energie te stoppen in een ‘saai’ product. Daarnaast kost het vermarkten van een product dat anderen niet fascinerend vinden ontzettend veel tijd en energie, met de kans dat het toch zal falen op de lange termijn. Blijf dus zoeken en experimenteren totdat mensen beginnen te praten over jouw product.
Een simpel product kan al snel opmerkelijk worden door ervoor te zorgen dat de verpakking op zich een beleving is voor jouw (potentiële) klant.
4. Maak product voor een selectieve groep
Iets wat ik vaak zie is dat ondernemers aan IEDEREEN willen verkopen, vooral ondernemers met een bedrijf dat korter bestaat dan 3 jaar. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat men te graag snel succes wil boeken met hun bedrijf. Alleen, dit werkt niet in onze ‘nieuwe economie’. In plaats om jouw product te versimpelen met het doel om de massa te bereiken, focus jouw product op een selectieve groep. Als jouw product opmerkelijk is, zullen ze erover praten en ervoor zorgen dat jouw product bekend wordt bij een grotere groep mensen. Als jouw product niet opmerkelijk genoeg is, zullen ze jou feedback geven die waardevol kan zijn om jouw product daadwerkelijk voor je doelgroep opmerkelijk te maken.
5. Bevorder creativiteit
Je hoeft geen genie te zijn om een opmerkelijk product te creëren of jouw bestaande product opmerkelijk te maken. Wat je moet hebben is de juiste mindset om jouw product een hit te maken binnen je doelgroep.
Doe onderzoek naar vergelijkbare producten op de markt en vraag jouw bestaande klanten voor feedback. Hierna kun je gewoon een pen en papier pakken en 10 punten opschrijven waarvan je denkt dat ze een toegevoegde waarde kunnen leveren aan het opmerkelijk maken van jouw product. Je hoeft niet alles tegelijk te implementeren. Je kunst eerst 1 of 2 ideeën toevoegen en een aantal maanden observeren hoe het gaat. En zo ga je verder tot je het juiste resultaat hebt. Creativiteit heeft iedereen, alleen moet het af en toe geprikkeld worden.
Wees géén eenmalige wonder!
Ik merk dat ontzettend weinig bedrijven hiermee bezig zijn. Teveel ondernemers zijn blijven hangen in de oude manier van zakendoen, waardoor ze er ontzettend veel moeite en geld in moeten steken om hun producten aan de man te brengen. Wij leven inmiddels in een heel nieuw economisch tijdperk, in deze ‘nieuwe economie’ is het ontzettend belangrijk om jouw product te laten opvallen.
Wat ondernemers ook moeten beseffen is: het is niet omdat JIJ jouw product opmerkelijk vindt, dat het per definitie zo is dat IEDEREEN jouw product opmerkelijk ZAL vinden. Dit maakt het dus ontzettend belangrijk om te luisteren naar jouw doelgroep of potentiële klanten; wat vinden zij opmerkelijk? Als ondernemer moeten wij onze mindset aanpassen om te leren kijken en luisteren naar de ander.
Wanneer mensen kinderen krijgen, vinden ze zelf hun kind het meest opmerkelijke dat er op aarde is. Maar is dit een feit? Vinden anderen jouw kind ook zo opmerkelijk zoals jij dat vindt? Voor veel ondernemers is hun bedrijf te vergelijken met hun kind en behandelen zij dit ook zo. Nu is het zo dat je natuurlijk jouw eigen mening moet hebben over jouw kind, maar in bedrijfswereld werkt dit anders. Je moet luisteren naar wat jouw klanten willen.
Een aantal bedrijven die zeer succesvol zijn geweest in het creëren van een opmerkelijk product zijn bijvoorbeeld:
Er zijn ontzettend veel bedrijven die een out-of-the box product hebben weten te creëren. Of je hun product leuk vind of haat, doet er niet doe… Men praat er wel over, en daarom zijn ze ook zo’n succes!
Bedankt
Ik wil je bedanken voor de tijd die je hebt genomen om dit artikel te lezen. Ik hoop van harte dat je er waardevolle kennis en informatie uit hebt gehaald en je heeft geïnspireerd om jouw bedrijf succesvol te laten worden op de lange termijn.
Nu ben ik benieuwd…
Welke producten of diensten vind jij zelf opmerkelijk, en waarom?
Laat het mij weten in de reactie.
Comments